تعداد
عنوان
قیمت
سبد خرید شما خالی است.
  • 149
  • 7762 مرتبه
  • 1399/08/20

کنسول PS5 یا ایکس باکس سری ایکس؟

کنسول PS5 یا ایکس باکس سری ایکس؟

 

کنسول بازی PS5 یا همان پلی استیشن 5 و کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس جدیدترین نسل کنسول‌های بازی شرکت‌های سونی و مایکروسافت هستند و مشابه تولیدات قبلی این شرکت‌ها بین آن‌ها رقابت وجود دارد. برای بسیاری از گیمرها و علاقمندان به بازی‌های دیجیتالی شاید این سوال به وجود آید که کدام کنسول از دیگری بهتر است؟ در این مطلب از خاص باکس می‌خواهیم تمام جزئیات و ویژگی‌های این دو کنسول را با همدیگر مقایسه و  بررسی کنیم که محصول جدید کدام شرکت قوی‌تر است تا کاربر بتواند با توجه به بودجه و انتظاری که از یک کنسول بازی دارد، بهترین تصمیم را برای خرید بگیرد. پس اصلی ترین سوال و محوری ترین بحث این مقاله مربوط به این است که کدام کنسول را انتخاب کنیم؟ پلی استیشن 5 شرکت سونی یا ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت، با ما همراه باشید.

 

شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف هر یک از کنسول ها کار بسیار دشواری است. بنابراین شما باید در نظر بگیرید نسبت به پولی که پرداخت می کنید، چه محصولی را دریافت می نمایید. امروزه کنسول های بازی به نهایت قدرت، سرعت و سطح جلوه های بصری خود رسیده اند. این موارد همگی در هر دو کنسول مورد نظر به خوبی رعایت شده اند. وقتی صحبت از مشخصات داخلی می شود، PS5 و Xbox Series X فاصله چندانی باهم ندارند. گرچه شاید کنسول مایکروسافت روی کاغذ یک سر و گردن نسبت به کنسول سونی بالاتر باشد. اما باید دید در واقعیت این دو کنسول خوش ساخت چه عملکردی از خود به نمایش میگذارند.

 

 

در جدول زیر مشخصات کلی این دو دستگاه را مشاهده می‌کنید و بدین ترتیب میتوانید انتخاب کنید که کنسول PS5 عملکرد بهتری دارد یا کنسول ایکس باکس سری ایکس:

کنسول PS5 یا ایکس باکس سری ایکس

در ادامه با جزئیات بیشتری به مقایسه این دو دستگاه می‌پردازیم.

مقایسه کنسول PS5 با ایکس باکس سری ایکس: بخش بازی‌ها

بازی‌های انحصاری یک کنسول بازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است که کاربران را به خود جذب می‌کند. بازی‌هایی که برای کنسول پی ‌اس 5 عرضه می‌شوند شامل: Horizon II: Forbidden West , Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Gran Turismo 7, Ratchet and Clank Rift Apart, Demon’s Souls Remake, Hitman 3, Resident Evil 8, Oddworld: Soulstorm, Deathloop, Sackboy: A Big Adventure, NBA 2K21 , Godfall, Ghostwire Tokyo, Marvel’s Avengers, Cyberpunk 2077, Assassin’s Creed Valhalla, Watch Dogs Legion و بسیاری از بازی‌های جذاب دیگر هستند. با داشتن این کنسول سونی می‌توانید از بازی‌های نسل‌های قبل مانند کنسول PS4 این شرکت نیز لذت ببرید.

کنسول پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس؟

از طرفی بازی‌های عرضه شده برای کنسول ایکس باکس سری ایکس شامل The Ascent , Assassin’s Creed Valhalla, Bright Memory: Infinite,  Call of the Sea, Chorus,  Cyberpunk 2077, Dirt 5, Gears 5, Halo Infinite, The Lord of the Rings: Gollum, Madden NFL 21,  The Medium, MicroMan, Orphan of the Machine, Outriders, Scarlet Nexus و غیره هستند و این بازی‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارند. این دستگاه نیز از بازی‌های قبلی که برای کنسول‌های مایکروسافت عرضه شده‌اند مثل ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و ایکس باکس پشتیبانی می‌کند.  هر دو کنسول فروشگاه‌های خاص خود را برای فروش بازی‌های دیجیتالی دارند و با وجود اینترنت دانلود و دسترسی به بازی‌ها برای کاربران راحت‌تر شده است. کنسول مایکروسافت با ارائه ویژگی‌های جذاب و صدها بازی برای کاربران طرفداران زیادی خواهد داشت. در هر دو کنسول سرعت بارگذاری بازی‌ها بهتر شده است و وقفه کمتری در اجرا وجود دارد، همچنین با بازی‌های سنگین و پیچیده سازگاری دارند. حافظه داخلی خوب دستگاه‌ها باعث می‌شود تا بازی‌ها با سرعت خوبی لود شوند. در هر دو کنسول بازی‌‌های هیجان‌انگیز و جذاب زیادی را می‌توانند اجرا کنند و در این بخش انتخاب بستگی به سلیقه کاربر دارد. اما کنسول‌های مایکروسافت در صنعت بازی‌سازی همواره با کیفیت‌تر عمل می‌کنند و طرفداران بیشتری دارند.

مقایسه کنسول پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس: بخش طراحی

کنسول ایکس باکس سری ایکس با ابعاد ۳۰.۱ در ۱۵.۱ در ۱۵.۱ سانتی‌متر به شکل مکعب است و رنگی مات و مشکی دارد. در طراحی این کنسول خلاقیت چندانی به کار نرفته است و می‌توانید آن را به طور عمودی یا افقی در محل مورد نظر خود قرار دهید. همچنین لوگوی آن در گوشه بالا سمت چپ قابل مشاهده است و درایو نوری دستگاه در جلوی آن قرار دارد. رنگ مشکی و مات این دستگاه مایکروسافت باعث شده است تا افرادی که به دکوراسیون و هماهنگی رنگ‌های محل زندگی خود بیشتر اهمیت می‌دهند راحت‌تر آن را با سایر لوازم خانه خود ست کنند. این دستگاه جدید شرکت مایکروسافت از ورودی کابل‌های HDMI پشتیبانی نمی‌کند و تنها نمونه درایوی آن تولید شده است.

مقایسه طراحی پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

کنسول پلی استیشن 5 سونی در ابعاد ۱۰.۴ در ۳۹ در ۲۶ سانتی‌متری به شکل مستطیلی ساخته شده است. این دستگاه بسیار منحصر به فرد و متفاوت طراحی شده است و زیبایی خاصی دارد که کاربران جذب شیک بودن آن می‌شوند. شرکت سونی دستگاه جدید خود را در دو مدل درایوی و دیجیتالی عرضه کرده است و بنابراین می‌تواند باعث شود تا سهم بیشتری از بازار را نسبت به مایکروسافت در دست بگیرد. ظاهر این کنسول از نمای جلو مشابه حرف انگلیسی V است که معنی عدد 5 یونانی را نیز می‌دهد و رنگ سفید آن بسیار جذاب است. لوگوی کنسول سونی نیز بسیار خوب طراحی شده و در کنار PS عدد 5 نیز قرار گرفته است.

وزن دو دستگاه شرکت‌های سونی و مایکروسافت به ترتیب 4.5 و 4.45 کیلوگرم است و از این نظر با هم تفاوت چندانی ندارند. توجه داشته باشید که یک کنسول معمولا برای اجرای بازی‌های خوب و سرگرم‌کننده خریداری می‌شود و ظاهر دستگاه را نمی‌توان یک امر خیلی مهم در خرید آن دانست.  شما می‌توانید به راحتی برای کنسول بازی خود کاور تهیه کنید و از نظر رنگ و ظاهر آن را با دکوراسیون محل زندگی خود ست کنید. اما اگر بخواهیم نوآوری و خلاقیت را در نظر بگیریم شرکت سونی در این امر موفق‌تر بوده است و پی‌اس 5 را با طراحی جدیدتری برای کاربران عرضه می‌کند.

مقایسه کنسول PS5 با Xbox Series X: بخش دسته‌ها

کنترلر های یا همان دسته های کنسول یکی از موارد مهم در گیم پلی شما محسوب می شود. شرکت سونی بعد از 4 نسل ارائه کنسول‌های بازی برای پی‌اس 5 دسته‌های جدیدی در نظر گرفته است. رنگ دسته‌های این محصول مشابه خود دستگاه ترکیبی از سفید و مشکی است. این ‌بار برای کنترلرهای جدید این شرکت نام DualSense به جای DualShock استفاده می‌شود. جالب‌ترین ویژگی دسته‌های جدید سونی پشتیبانی از بازخورد لمسی هپتیک به جای موتور ویبره DC است. بنابراین در زمان بازی به کاربر ویژگی‌های محیط بازی، کاراکترها و به طور کلی احساس وضعیت بازی القا می‌شود. به عبارت دیگر کاربر در هنگام استفاده از آن‌ها یک تجربه واقع‌گرایانه خواهد داشت و بازخوردهای متفاوتی را با توجه به اتفاق‌هایی که در بازی می‌افتد از دسته‌ها دریافت می‌کند.

دسته های پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

کنترلرهای جدید سونی مجهز به میکروفون داخلی هستند و کاربران برای مکالمه صوتی احتیاج به هدست جدید ندارند. همچنین دکمه‌ای برای گرفتن اسکرین شات، ضبط فیلم از بازی و به اشتراک‌گذاری ویدئوها در نظر گرفته شده است. در دسته کنسول ایکس باکس سری ایکس از نظر ظاهری تغییراتی چندانی مشاهده نمی‌شود. در این کنترلر جدید برای D-Pad طرحی دایره‌ای شکل در نظر گرفته شده است. همچنین مشابه دسته‌های سونی از بازخورد لمسی هپتیک، محرک‌های انطباق‌پذیر و اتصال بلوتوث کم‌مصرف پشتیبانی می‌شود. شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که دسته‌های محصول جدید آن با رایانه‌ها و کنسول قدیمی ایکس باکس وان نیز سازگار است. همچنین در هنگام کار با آن‌ها متوجه کاهش تاخیر در عملکردشان می‌شوید.

دسته‌های ایکس باکس سری ایکس باتری‌های قلمی دارد، در حالی که دسته‌های کنسول جدید سونی باتری‌های داخلی قابل شارژ دارند. این مورد برای یک کنسول جدید و عرضه شده در سال 2020 کمی قدیمی است و می‌تواند یک نقطه ضعف برای محصول مایکروسافت باشد. به طور کلی دسته‌های هر دو کنسول بسیار خوب و ارگونومیک طراحی شده‌اند و تمام افراد به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مقایسه کنسول PS5 با ایکس باکس سری ایکس: بخش سخت‌افزار و عملکرد

چیپست به کار رفته در ساخت هر دو کنسول Zen 2  شرکت AMD است و هر دو محصول سونی و مایکروسافت پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای دارند و اختلاف قدرت آن‌ها کم است. سی‌پی‌یو ایکس باکس سری ایکس از هسته‌های با فرکانس 3.8 گیگاهرتزی متغیر استفاده می‌کند و مایکروسافت ادعا دارد چنین پردازنده‌ای باعث شده است قدرت دستگاه خیلی بیشتر از کنسول ایکس ‌باکس وان ایکس باشد. همچنین سرعت پردازنده تحت هیچ شرایطی کم نخواهد شد. سی‌پی‌یو کنسول سونی حداکثر فرکانس 3.5 گیگاهرتزی دارد که متغیر است و با توجه به توان پردازشی چیپست دستگاه تغییر می‌کند. به طور کلی شاهد اختلاف چندانی در عملکرد پردازنده مرکزی دو دستگاه نیستیم، اما کنسول جدید مایکروسافت کمی قوی‌تر عمل می‌کند. این پردازنده‌های قدرتمند شرکت AMD تنها در فرکانس کاری کمی متفاوت هستند و می‌توانند با راندمان و نرخ فریم بالایی بسیاری از بازی‌ها را اجرا کنند.

مقایسه پردازنده  پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

قدرت گرافیکی کنسول‌های بازی در کیفیت آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. در ساخت هر دو کنسول پردازنده گرافیکی RDNA 2.0 شرکت AMD استفاده شده است اما سرعت پردازش متفاوتی دارند. پردازنده گرافیکی کنسول PS5 می‌تواند از رهگیری پرتو و صدای سه بعدی پشتیبانی کند. این پردازنده 36 CU (واحد محاسبه) با فرکانس 2.23 گیگاهرتزی دارد. همچنین رم دستگاه 16 گیگابایتی و از نوع GDDR6 است. PS5 از طرفی یک حافظه 825 گیگابایتی دارد. همانطور که گفتیم سخت‌افزارهای هر دو کنسول مشابه هستند. مشابه سونی پردازنده مرکزی و گرافیکی سری ایکس نیز به طور یکپارچه روی چیپست آن قرار گرفته است. پردازنده گرافیکی 52 CU (واحد محاسبه) و فرکانس 1.825 گیگاهرتزی دارد. چنین اجزای سخت‌افزاری قدرتمندی به کنسول مایکروسافت اجازه می‌دهد تا با سرعت خیلی خوبی به رهگیری پرتو بپردازد و باعث شود تصاویر بسیار زیبا و با کیفیت به نمایش درآیند. این کنسول 16 گیگابایت رم GDDR6 و حافظه داخلی 1 ترابایتی دارد. با توجه به تفاوت‌هایی که بین اجزای سخت‌افزاری دو کنسول وجود دارد به نظر می‌رسد Xbox Series X نسبت به PS5 از این لحاظ برتری دارد. البته نمی‌توان گفت که با این توضیحات مقایسه سخت‌افزاری دو دستگاه به اتمام می‌رسد.

سری ایکس با فرکانس 3.8 گیگاهرتزی سی‌پی‌یو خود کمی قدرتمندتر از پی‌اس 5 به نظر می‌رسد، ولی می‌توان گفت که هر دو کنسول از نظر قدرت پردازنده عملکرد تقریبا یکسانی دارند. از نظرگرافیکی نیز با داشتن تنها دو ترافلاپس بیشتر نسبت به کنسول سونی قدرتمندتر عمل می‌کند. بازی‌ها در هر دو کنسول بسیار خوب و با کیفیت مشابهی اجرا می‌شوند، در محصول جدید مایکروسافت خیلی کم کیفیت اجرا بهتر است و نمی‌توان گفت که بسیار فوق‌العاده‌تر عمل می‌کند. اگر بخواهیم نظر صادقانه‌ای داشته باشیم، موضوع نحوه استفاده از کنسول‌های بازی است و تفاوت عددی کم ترافلاپس‌ تاثیر چندانی ندارد. اگرچه پی‌اس 5 ترافلاپس کمتری نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس دارد، اما نکته اصلی سرعت واحد محاسبات است. هر یک از 32 واحد محاسبه کنسول سونی با فرکانس 2.23 گیگاهرتز و 52 واحد محاسباتی محصول مایکروسافت با فرکانس 1.825 گیگاهرتز اجرا می‌شوند، بنابراین با وجود چنین تفاوتی تشخیص این که رویکرد کدام شرکت باعث بهتر شدن عملکرد محصول خود می‌شود سخت است.

مقایسه گیم پلی پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

بهترین روش برای تعیین دستگاه برتر این است که هر دو را به طور همزمان و در کنار هم استفاده کرد. هر دو کنسول از پخش محتوا با دقت 4k و نرخ 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و سازنده آن‌ها ادعا کرده‌اند که محصولاتشان از پخش محتوای با دقت 8k نیز می‌توانند پشتیبانی کنند. حافظه داخلی بحث دیگری است که باید به مقایسه آن‌ها بپردازیم. حافظه 1 ترابایتی ایکس‌باکس سری ایکس مایکروسافت از 825 گیگابایت محصول سونی بیشتر است ولی حافظه کنسول پی‌اس 5 یک مزیت برای آن می‌تواند باشد. برتری محصول سونی نسبت به مایکروسافت از لحاظ حافظه داخلی به دلیل سرعت بیشتر آن است، هارد اس‌اس‌دی پی‌اس 5 می‌تواند پردازش 5.5 گیگابایت داده در هر ثانیه را مدیریت کند یعنی چیزی حدود دو برابر کنسول مایکروسافت. این عدد برای کنسول مایکروسافت 2.4 گیگاهرتز است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه سونی محتوا را با سرعت بیشتر و بهتری بارگذاری می‌کند. همچنین می‌توان اندازه حافظه را با استفاده از یک حافظه خارجی ارتقاء داد. هر دو کنسول از نظر حافظه داخلی عملکرد خوبی دارند و با وجود آن‌ها می‌توان از اجرای انواع بازی‌ها لذت برد. هر دو شرکت اعلام کرده‌اند که از بلوری پشتیبانی خواهند کرد، البته سونی این تعهد را تنها برای مدل دیجیتالی محصول خود داده است.

در مقام مقایسه یا راهنمای خرید کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 هر دو از نظر اجرای بازی‌ها، تولید صدا و کارایی خیلی خوب عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید از ویژگی واقعیت مجازی استفاده کنید، کنسول PS5 در این مورد برتری دارد. شرکت مایکروسافت بر این باور است که فناوری واقعیت مجازی تنها برای رایانه‌ها مناسب است در حالی که سونی از زمان تولید کنسول‌های بازی بر داشتن این فناوری در محصولات خود تاکید داشته است و در دستگاه جدید خود نیز با تعهد و کیفیت بیشتری فناوری واقعیت مجازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هدست واقعیت مجازی پی‌اس 5 سونی فقط با این دستگاه جدید سازگار است. به احتمال زیاد این شرکت تلاش کرده است تا یک هدست با کیفیت را همراه محصول خود در اختیار کاربران قرار دهد. با پیشرفت فناوری و استفاده از بسترهایی مثل فضای ابری، به نظر می‌رسد هر دو شرکت برای اجرای بازی‌های خود از این فناوری نیز استفاده کنند. محصول جدید سونی از بازی‌های دستگاه‌های قدیمی‌تر این شرکت نیز پشتیبانی می‌کند، کاربران می‌توانند با داشتن حساب کاربری در فضای ابری به بازی‌های کنسول پی‌اس 3 دسترسی داشته باشند. شرکت مایکروسافت نیز مشابه سونی روی پروژه ایکس کلاد کار می‌کند و به نظر می‌رسد که نسبت به رقیب خود در اجرای استاندارد بازی‌ها در بستر فضای ابری برتری دارد. کاربر با وجود چنین فناوری‌ می‌تواند حتی در زمان استفاده از دستگاه دیگری وارد حساب کاربری خود در بستر ایکس کلاد شود و به بازی‌های خود دسترسی داشته باشد.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

نتیجه نهایی مقایسه کنسول PS5 با ایکس باکس سری ایکس

هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X بسیار خوب طراحی شده‌اند و از نظر سخت‌افزاری و عملکرد بسیار قدرتمند هستند. بنابراین با وجود ویژگی‌های خوب هر دو نمی‌توان گفت که یکی بر دیگری برتری دارد. با توجه به مقایسه‌هایی که در مطلب انجام شد، می‌توان دید که هر دو کنسول کیفیت خیلی خوبی دارند، تنها در بعضی اجزای سخت‌افزاری تفاوت جزئی مشاهده می‌شود. بنابراین انتخاب شما بستگی به این دارد که چه انتظاراتی از یک کنسول بازی دارید.  اگر تنوع بازی‌ها، کیفیت نمایش محتوا و سخت‌افزار دستگاه برای شما اولویت دارد، باید بگوییم که کنسول ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت برای شما انتخاب خوبی خواهد بود. البته این حرف به این معنی نیست که کنسول سونی دستگاه خوبی نیست. از طرفی اگر شما جزو آن دسته از کاربرانی هستید که مدرن بودن ظاهر دستگاه، کیفیت دسته‌ها، وجود فناوری‌های جذابی مثل واقعیت مجازی و قدرت پردازنده گرافیکی برای شما اهمیت دارد، کنسول پی‌اس 5 سونی برای شما انتخاب خوبی خواهد بود. در واقع تصمیم گیرنده نهایی برای پاسخ به این سوال که ps5 بهتر است یا xbox series x باز هم شما هستید و ما فقط با بررسی ویزگی های سخت افزاری و عملکرد دو دستگاه سعی در اطلاع رسانی و شفاف شدن این مبحث پیچیده داشتیم. لطفا با ثبت نظرات ارزشمندتان ما را از تجربه خرید کنسول و استفاده از  این کنسول های فوق العاده بی نصیب نگذارید.
 

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.