تعداد
عنوان
قیمت
سبد خرید شما خالی است.
  • 12
  • 4038 مرتبه
  • 1396/12/12

تفاوت هدست، هدفون و هندزفری چیست؟

تفاوت هدست، هدفون و هندزفری چیست؟

این روزها به هر سویی که نگاه می کنیم کسانی را می بینیم که  یا در حال مکالمه با هندزفری گوشی هوشمند می باشند و یا در حال گوش کردن به موسیقی با هدفون مسیری را سوار بر دوچرخه یا در حال پیاده روی و قدم زدن و یا دویدن طی می کنند و البته خودتان نیز بدون شک از این وسیله برای اهداف مختلف استفاده می کنید. بنابراین متوجه کاربرد و نفوذ عمیق این وسیله در محیط پیرامون خود هستید. جالب است بدانید یک هدفون معقول و کاربردی ممکن است تا بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشته باشد، بماند که در دنیای امروز انواع لوکس هر وسیله ای تولید می شود و هدفون نیز از این مسئله مستثنی نمی باشد. به عنوان مثال هدفون Focal Utopia تولید شرکت Tournaire قیمتی حدود 400 میلیون در زمان نوشتن این مقاله دارد. اما سوال مورد بحث که در طی این مقاله می خواهیم پاسخش را پیدا کنیم این است که در نهایت بکار بردن کدام اسم درست است؟ هدفون، هندزفری، هدست و یا ایرفون؟

به صورت کلی به هر وسیله ای که  صدا را از فرستنده دریافت کرده و بدون پخش کردن در محیط، توسط ایرکاپ هایش به صورت مستقیم به گوش می رساند، هدفون می گویند. اما با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه همچون زمینه های مختلف تکنولوژی و توسعه ی گجت های مختلف، استفاده از نام هدفون برای خیلی از ابزارهای شنیداری انتخاب مناسبی نمی باشد. از این رو در ادامه به بررسی جزئی گجت های شنیداری خواهیم پرداخت تا ببینیم در دنیای تکنولوژی از چه اسمی برای کدامیک استفاده می کنند.

هدفون

هدفونهدفون

همانطور که قبلا گفته شد هدفون ابزاری شنیداری برای انتقال صدا به صورت مستقیم به گوش شنونده می باشد، پس می توان گفت اجزای تشکیل دهنده ی این گجت شنیداری دو اسپیکر است که از طریق یک کمان فنری و منعطف که در بالای سر قرار می گیرد به یکدیگر متصل شده اند و تنها وظیفه ی پخش صدا را دارد. این نوع ابزار شنیداری بیشتر در آهنگسازی استفاده دارند.

هدست

این وسیله مشابه هدفون می باشد با این تفاوت که علاوه بر پخش صدا، قابلیت دریافت صدا از طریق میکروفون را نیز دارا می باشد، و همانند هدفون ها اسپیکرهای این گجت از طریق یک کمان فنری و منعطف که در بالای سر قرار می گیرد به یکدیگر متصل می شوند. کاربرد بیشتر هدست ها برای گیمر ها می باشد. این دو گجت از لحاظ اندازه بسیار مشابه هم هستند و در دسته بندی باز، بسته و روی گوش و دور گوش نیز قابل طبقه بندی می باشند.

هندزفری

در واقع هندزفری در دنیای تکنولوژی به هر گجتی گفته می شود که فرمان های کاربر را بدون استفاده از دست انجام می دهد، پس در بخش تکنولوژی های شنیداری می توان آن را وسیله ای برای مکالمه بدون نگه داشتن میکروفون و اسپیکر ها با دست قلمداد کرد، به عبارتی دیگر به کمک این وسیله می توان بدون در دست داشتن گوشی موبایل مکالمه خود را انجام دهیم. این نوع هدفون ها به صورت تک گوش طراحی می شوند و از طریق بلوتوث به فرستنده متصل شده و صدا را انتقال می دهند. هندزفری ها دارای ایرتریپ و قلاب هستند که ایرتریپ مربوط به قسمت پخش کننده ی صدا داخل گوش قرار می گیرد، و قلاب در پشت لاله ی گوش ثابت می شود، و در نهایت امکان مکالمه بدون درگیری دست را برایتان فراهم می کند. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد با تماس تلفنی سر و کار دارید، استفاده از هندزفری را به شما توصیه می کنیم.

 

هدفون

هدفونهدفون های داخل گوش

و اما هدفون های داخل گوش که امروزه در میان افراد به دلیل کاربردشان، بسیار محبوب شده اند و سهم بسیار وسیعی را در بازار هدفون ها به خود اختصاص داده اند. این نوع از هدفون ها به طورکلی به عنوان کوچکترین نوع هدفون ها شناخته می شود که داخل حفره ی گوش قرار می گیرند و صدا را به صورت مستقیم به حلزونی گوش منتقل می کنند. این دسته از هدفون ها به دو نوع تقسیم می شوند:

1. ایرباد (Earbud): ایرباد ها دارای سَری های تخت می باشند که همراه محفظه کوچکش وارد لاله ی گوش شده اما در حفره ی گوش فرو نمی روند. از این رو محیط ایزوله ای در گوش ایجاد نمی کنند و درنهایت حجم صدای کمتری را به گوش منتقل می کنند.

2. ایرفون (Earphone): ایرفون ها دارای ایرتریپ هایی هستند که در حفره ی گوش فرو می روند و اندازه های مختلفی دارند. وزن کم و اندازه ی کوچک در کنار عایق سازی مناسب صدای محیط باعث شده است که ایرفون ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. لازم به ذکر است که همه ی ما از این نوع ایرفون ها و ایربادها با نام کلی هنزفری یاد می کنیم.

 

هدفون

هدفونهدفون های روی گوش و دور گوش

با صرف نظر از تفاوت ابزارهای شنیداری در زمینه ی بی سیم و باسیم که در همه ی انواع این گونه ابزار یافت می شوند، تفاوت دیگر مربوط به بخش خروجی صدا در ایر کاپ های هدست ها و هدفون ها می باشد که ممکن است On Ear -روی گوش- یا Over Ear –دور گوش- باشند. منظور از On Ear این است که ایر کاپ ها به اندازه ای بزرگ است که پد خروجی صدا روی گوش قرار می گیرد و به صورت تمام و کمال گوش را دربرنمی گیرد. این مدل هدفون ها حجم کمتری از صدا را به گوش منتقل می کنند و از خستگی بیش از حد گوش جلوگیری می کنند. اما در نوع Over Ear، ایر کاپ های خروجی صدا به اندازه ای بزرگ است که روی گوش را می پوشاند و با لاله ی گوش تماس کمتری دارد، از این رو راحتی بیشتری فراهم می کند. این هدفون ها نسبت به نوع روی گوش، حجم بیشتری از صدا را به گوش منتقل می کنند و بیشتر برای کسانی مثل آهنگسازان که دقت زیادی روی شنیدن دارند مناسب می باشند تا جزئی ترین صدا ها را نیز دریافت کنند.

 

هدفون

تنوع در آکوستیک

حتما قبلا دیده اید که برخی هدفون ها دارای روزنه هایی در پشت محفظه های صدای خود و یا به اصطلاح ایرکاپ های خود می باشند. این تفاوت در بخش بیرونی ایر کاپ ها به سه نوع باز، نیمه باز و بسته طبقه بندی می شود که کاربرد های متفاوتی را به خود اختصاص می دهند.

هدفون های باز

هدفون های باز یا Open که درست برخلاف هدفون های بسته می باشند به هدفون هایی می گویند که دارای روزنه هایی در قسمت خارجی ایرکاپ های خود هستند که سبب نشت صدا به محیط بیرون می شوند تا از حجم صدای دریافتی حلزونی گوش بکاهند. این نوع هدفون ها مخصوص محیط های ساکت طراحی شده اند، چراکه در صورت قرار کیری در محیط های شلوغ صدای محیط به گوش منتقل می شود و یا صدای هدفون موجب اذیت سایرین می شود. اما اگر به صورت تخصصی از هدفون استفاده نمی کنید و صدای شفاف و نزدیک به اسپیکر را ترجیح می دهید این نوع هدفون ها به کارتان می آید.

هدفون های بسته

هدفون های بسته بدون هیچ روزنه ای و با وجود یک ماده ی جامد در قسمت عقب ایرکاپ هایش هدفون های ایزوله و آکوستیک هستند که باعث می شود مانعی در ورود صدای محیط به داخل هدفون باشد، و این قابلیت سبب می شود قدرت پخش فرکانس های پایین در این نوع هدفون ها تقویت شود که بیس مناسبی را به گوش می رساند. اگر می خواهید صدای هدفون به محیط و صدای محیط به هدفون منتقل نشود استفاده از این نوع هدفون ها را به شما توصیه می کنیم.

هدفون های نیمه باز

این نوع هدفون ها در واقع بین هدفون های باز و بسته قرار می گیرند، از سویی ایزولیشن مناسبی دارد و در عین حال خستگی کمتری نیز به همراه دارد که تعادل بین این دو قابلیت سبب می شود پکیج مناسب تری به نظر بیاید، چرا که تعادل را حفظ می کنند.

هدفون هدفون

حرف آخر

در نهایت باید توجه داشت که هر نوع هدفونی ممکن است ترکیبی از یک یا چند عنصر متمایز کننده از میان قابلیت های باز، بسته، نیمه باز و یا دور گوش، روی گوش، و داخل گوش باشد که تغییری در روند نامگذاری و تعاریف تکنولوژی ایجاد نمی کنند. اما مسئله ی اساسی هدفون، هندزفری، هدست و یا ایرفون نیست، مسئله هدف شما و کاربری این وسیله برای شماست که تاثیر مستقیم بر گزینه های مد نظرتان دارد.

اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.